Ze Shree Kharka do Yak Kharka (12 km, 500 m up)

Bude dneska odpočinkový den? Číslům z mapy.cz se sice moc věřit v Himalájích nedá, ale pevně doufáme, že dneska náš čeká příjemná a nenáročná procházka víceméně po vrstevnici s cílem v Yak Kharce. Petře je asi ještě o něco hůř jak včera, takže klidná etapa bude poměrně dost nutná. Snídaně, čaj a vyrážíme do ranní mlhy. Nejprve dolů z kopce do Shree Kharky, kde jsme bohužel právě v momentě, kdy většina vyráží většina výletníků, takže trochu dav. Naštěstí lidi se brzo rozptýlí po stezce a za chvíli jdeme po cestičce už celkem na pohodu skoro sami. Společnost nám dělají místní nosiči, ke kterým mám velký obdiv. Objemná a těžká zavazadla mají zavěšené čele, a šlapou stejně svižně jako většina cizinců jenom s malým batůžkem. Dnešní cesta je zase trochu jiná, pěšinka se vine po vrstevnici a kamenité okolí vystřídaly menší keříky. První pauza je až v Upper Khangsaru, který vypadá dost opuštěně a potom pokračujeme podél plotu až máme Manang prakticky na dohled. Na ostrohu je pěkná vyhlídka a odtud prudce klesáme k řece, kde si v teahouse dáváme pauzu na čaj a nudlovou polévku. Petra má docela dost, tak se dělíme. Já kvapím rychlejším tempem napřed, abych v Yak Kharce našel dopředu nějaké fajn ubytování a Petra jde na pohodu za mnou. Thorong Peak hotel, vypadá docela přiměřeně, a navíc má útulnou jídelnu, kde budeme určitě dneska odpoledne trávit hodně času. Večer se začíná trochu kazit počasí, objevují se první vločky a vítr. Dneska bude asi dost studená noc. Po dalším dal bhaatu a litrech čaje to balíme, bereme si extra blanket a jdeme na kutě.

Pěkně nám nasněžilo! A ještě je zataženo. Na rozdíl od Petry z toho moc radost nemám, i když sněhem pocukrovaná krajina okolo je moc pěkná. Klasicky vyrážíme z ubytování v osm ráno jako jedni z posledních. Dneska už není vůbec kam spěchat, i když vždy je dobrý stihnout podstatnou část treku dopoledne, kdy je vždy hezčí počasí. Míjíme vesnici Ledar, kde je docela pěkný ubytování. Fajn alternativa, pokud je v Yak Kharce plno, nebo jsou síly dát přechod Thorong La během jednoho dne bez zastávky v Thorong Phedi. Celou cestu k řece jdeme víceméně po vrstevnici s mírným stoupáním, takže docela pohoda. U řeky je dosti nepříjemný, ale krátký krpál k teahousu, kde si dáváme další pauzu na čaj. Pán z teahousu nás upozorňuje, že si máme dát pozor na padající kamení, protože sesuvy jsou tady asi dost časté. Začíná sněžit, bude dobré přidat do kroku, ať jsme pro dnešek v cílovém Thorong Phedi. Konečně je na obzoru několik domečků s barevnými střechami. Pro dnešek stačilo, bágly necháváme v první ubytovně a jdeme se najíst. V jídelně je sice plno lidí, ale moc teplo tady není, kamna budou topit asi až večer. Odpolední program má většina lidí dost podobný. Většina odpočívá v jídelně, kde si čtou, pijou čaj nebo si vykládají. Další možností je zalézt do peřin nebo vyrazit na aklimatizační vycházku směr High camp. Petra dala přednost spánku, já jsem si dal na zahřátí výstup do High campu.  Bez batohu se jde tak krásně! Mám dojem, že do kopce ve 4800 m.n.m. skoro letím. Nahoře je mlha a hodně nepříjemný počasí. Ubytovácí zařízení je tady už hodně basic, navíc se v takové nadmořské výšce bude blbě spát, takže rozhodně dobře, že jsme zůstali v Phedi.

A pak už jenom večeře, choulení se u kamen a mudrování nad tím, kdy zítra vstaneme.  Nepříjemná zima a sněžení za okny nepřidalo na náladě nejenom nám. Určité napětí a lehká nervozita je patrná u většiny lidí.  Někteří vyrážejí na finální výstup už ve čtyři, my si nakonec dáváme budík na 4:30 s tím, že by nebylo špatný v 5:00 až 5:30 vyrazit. V osm večer už prakticky poslední odcházíme z jídelny a jdeme spát.